Bransjen er rimelig delt i sine kommentarer, og vi undrer oss litt over det resultatet som presenteres.
- Man foreslår å legge ned Sentral Godkjenning, en offentlig men frivillig ordning som er godt innarbeidet. Få seriøse virksomheter unnlater å vedlikeholde sin sentrale godkjenning av det faktum at man ønsker å vise at man har dokumentert sin kompetanse.
- Ansvarsystemet foreslås avviklet med begrunnelse i at det i dag er krav til foretakenes kompetanse og ikke personlig kompetanse. Vel, da kjenner man ikke SAK10, § 11-2 og 11-3. Alle sentrale godkjenninger er knyttet til faglige lederes kompetanse – og ikke til foretakets.
- Videre legger Byggkvalitetsutvalget seg med sitt forslag ut med et byråkrati som består av svært mange ansatte, Statens Bygningstekniske Etat. Det er neppe lurt.
- Det virker som om utvalget heller ikke har tenkt igjennnom hvilket byråkrati som i stedet skal på banen med hensyn på å vurdere personlig kompetanse. Du får ingen erfaring med 30 års repetisjonsarbeid etter endt utdanning.
Slik kunne vi fortsatt å argumentere. Men det bruker vi ikke tid på. Vi gir i stedet våre kunder følgene råd:
- Ikke hold pusten. Det skjer sannsynligvis noe helt annet. Men først om en god stund.
- Omsetter du for mer enn 5 mill, sørger du for å vedlikeholde din sentrale godkjenning.
- Omsetter du for over 50 mill, sørger du for nødvendige sertifikater (9001/14001).
- Og trenger du hjelp, finner du oss på www.argus.no.