Fakta nr 1.
Myndighetene vedtar og fjerne kravet til HMS-erklæring ved alle offentlige innkjøp fordi ordningen ikke fungerer.
Fakta nr. 2.
Deretter kom det fredag ettermiddag nye forslag til seriøsitetskrav i ny sentral godkjenningsordning for ansvarsrett (ps: ingen skal godkjennes for ansvarsrett etter 1. januar 2016. Vi syns det er merkelig at en stor skare med jurister i departement og direktorat ikke har sett at navnet på den frivillige godkjenningsordningen er på bærtur).
Fakta nr. 3.
Myndighetene fortsatte føljetongen med å innføre en almenngjøring av tariffavtaler for utenlandske sjåfører som påtar seg kabotasjeoppdrag i Norge. Denne forskriftsendringen vet alle ikke kan håndheves. Norske myndigheter har ingen instruksjonsrett i andre land. Likevel er den innført. Neste mann ut er turbilsjåfører i kabotasjetrafikk. Du skal ikke være mye oppfinnsom for å forstå at all bestilling av transport og turbiltransport heretter vil bli til operatører i naboland.
Fakta nr. 4.
Nye byggeregler iverksettes. Bygg på eller bygg en frittstående garasje under 50 m2 hvor du vil. Og mye mer. Slike tiltak er ikke lenger søknadspliktige. Vi spør: kommer myndighetene alltid klar villedende markedsføring? I stedet for å markedsføre frislipp, burde de sagt: pass på at grad av utnyttelse ikke passeres, sjekk kommunale vedtekter, snakk med naboen..eller kort og godt; pass deg, ellers kommer vi og tar deg. Gjør du ikke jobben godt nok – klister vi deg til korset.
Fortsatt god Sommer. Argus Øyet våker over myndighetene og holder deg oppdatert på hva som skjer!